lauantai 9. heinäkuuta 2016

Muna, moukka, perhonen

Seurakunnan jättäminen tai vaihtaminen käy useimmilla mielessä siksi, että samaan kokoonpanoon mahtuu niin rasittavia tyyppejä. Saattaa tuntua, että vieruskaverin uskonsisällössä ei ole mitään yhtymäkohtaa omaan ja odotukset seurakunnaltakin eroavat kuin yö ja päivä. Useimmiten kyseessä ei ole tunne, vaan asia on juuri niin. Ihmisen usko ei nimittäin ole sementtiin valettu, vaan se on etenevä prosessi.

Itse kiinnostuin aiheesta gradun verran. Innoittajana toimi ruotsalaisen papin ja uskontopsykologian professorin Owe Wikströmin käsitys kristityn hengellisestä matkasta. Wikströmin mukaan kristitty käy läpi eräänlaisen uskon metamorfoosin, jossa on seitsemän vaihetta:  kaipaus, esimaku, parannus, armo, yö, valo ja vaellus. Itse tykkään vetää mutkat suoraksi, joten tiivistin vaiheet kolmeen: muna, moukka, perhonen.

No niin.

Muna
Usko lähtee liikkeelle kaipauksesta. Munasta. Kaipaus on tunne, joka syntyy, kun Jumala alkaa vetää ihmistä puoleensa. Kaipaus voi ilmetä kauneuden kokemuksena taiteen tai luonnon äärellä, levottomuutena tai eksistentiaalisena ahdistuksena elämänkriisin yhteydessä. Wikströmin mukaan kaipauksessa on kyse ihmisen koti-ikävästä paratiisiin. Ihminen tajuaa, että jos on munanen, on oltava myös kananen. Kaipaus on kehotus lähteä etsimään paikkaa, jossa se tyynnytetään. 

Mikäli kaipaus ei linkity kristilliseen symboliikkaan, se jää pelkäksi tunteeksi, ja katoaa ilmaan niin kuin mies siivouspäivänä. Mikäli yhteys kuitenkin löytyy, on aika huutaa touchdown ja praise the Lord! Muna alkaa kuoriutua! Kaipaus vaihtuu esimakuun kristillisestä uskosta, ja ihmisen suhde Jumalaan ja Raamattuun alkaa muodostua henkilökohtaiseksi.

Kuoriutuvan munan elämä on kyllästetty voimakkailla ja ihanilla tunnekokemuksilla. Niiden tarkoitus on vahvistaa  tunnetta Jumalan olemassaolosta. Monilla vaiheeseen liittyy myös voimakas tarve kertoa muille omasta kääntymyksestä. Persoonallisuuden piirteistä riippuu, miten kovaan ääneen ja runsain superelatiivein kertominen tapahtuu. Kuoriutumisvaiheessa oleva muna ovat varma valinta silloin, kun tilaisuuteen tarvitaan todistuspuhe ja/tai Jeesukselle vaaleanpunainen kermakuorrute.

Vaiheeseen liittyy muutama sudenkuoppa. Tunteilla on taipumus viilentyä, ja mikäli ihminen ei ole juurtunut Raamattuun, hän on taipuvainen lähtemään hengelliselle island hoppingille, vaellukselle seurakunnasta toiseen suurempien tunteiden toivossa. Saattaa myös käydä niin, että tunteiden latistuessa ihminen leimaa kokemuksensa toiveajatteluksi tai mielikuvituksen tepposiksi.

Moukka
Normaalisti munasta kuoriutuu toukka, mutta kristinuskossa yhdeksällä kertaa kymmenestä tulee moukka. Kyseessä on Kinder-yllätys, jota kukaan ei halua, mutta moni sellaisen kanssa joutuu elämään. Wikström kutsuu vaihetta parannuksen vaiheeksi. Siinä Jumalan pyhyys ja ehdottomuus varastavat pääroolin hengellisellä näyttämöllä.

Moukka uskoo pystyvänsä mihin vain - myös täyttämään  jumalallisen lain, mukaan lukien Mooseksen 613 pikku tarkennusta. Tietenkin Moukka vaatii samaa myös muilta.  Moukan elämä on hyvin toiminnantäyteistä: Se on työskentelyä seurakunnan, yhteiskunnan ja lähimmäisen puolesta. Moukka onkin ykkösvalinta kaikenlaiseen vapaaehtoistyöhön. Täydellisyydentavoittelun mahdottomuus alkaa kyllä jossain vaiheessa kaihertaa alitajuntaa, mutta Moukkaa sen kun porskuttaa, sillä huono omatunto kun on erinomainen sitouttaja työhön.

Moukkailulla on oma paikkansa prosessissa. Ehdottomuus ja rajanveto toimivat suojana sisältä raa´alle uskolle. Moukka vetäytyy koteloon, koska siellä on turvallista. Omien ponnistelujen epäonnistuminen taas edesauttaa armon oivaltamista.  Kaikki eivät kuitenkaan saavuta onnellista loppua. Jotkut moukkailevat pitkään, jopa loppuelämänsä. Mikäli Moukalla on riittävästi ikää, egoa tai statusta mikrofonin varteen, tilanne on muille nihkeä. Onnettomasti käy myös niille, jotka saavuttavat jyrkänteen reunan, ja luovuttavat ajatellen, että kristillinen usko ottaa enemmän kuin antaa.

Perhonen
Parannusta seuraa armon vaihe. Perhonen, viimein! Armon vaiheessa valkoinen lippu heiluu. Yrittäminen ja epäusko menevät, armo, ilo ja rauha tulevat. Ennen wanhaan tätä tapahtumaa kutsuttiin autuaaksi vaihtokaupaksi. Kyseessä on tapahtuma, jossa ihminen omistaa anteeksiantamuksen syvällä henkilökohtaisella tasolla. Oivallus on järkeä syvempi ja ohimeneviä tunnekuohuja vahvempi.

Armo antaa perhoselle siivet. Armon varassa on mukava lepatella ja katsella lintuperspektiivistä aiempaa moukkailua: tuolta minä tulin ja tuonne minä menin!  Armon kokenut ihminen kykenee armahtamaan muitakin, siksi perhonen on usein hyvä sielunhoidollisissa keskusteluissa. Useimmille armon vaihe on uskon happy ending ja pysyvä tila, jonka turvin on hyvä vastaanottaa elämän myrskyt ja tyrskyt.

---

Matkaa jatkavat muutamat sissit, jotka kokevat voimakasta halua syventää yhteyttään Jumalaan. Tältä joukolta sammutetaan valot.  Uskon pimeässä yössä on Wikströmin mukaan kyse siitä, että ihminen kadottaa tunteen Jumalan läsnäolosta ja hyvyydestä. Perhoselta vettyvät siivet, niitä on turha räpytellä. Yössä ihmisestä tuntuu, että Jumala on hylännyt täydellisesti. Tilannetta ei helpota, ettei kukaan tunnu ymmärtävän, mistä pimeässä hapuilevaa puhuu. Todennäköisesti häntä kehotetaan kokeilemaan kaikkea muuta, paitsi sitä mitä kannattaisi: odottamaan. Odottaminen tuntuu kuin makaisi alasti tulikuumalla paistinpannulla. Se kuitenkin kannattaa, sillä kärvistely loppuu, kun valo häikäisee.

Yön tarkoitus on vapauttaa ihminen rakastamaan, ja nauttimaan elämästä. Yön jälkeen Jumala on todellisempi kuin koskaan, mutta samalla loputon salaisuus, jota ei niin vain laitetakaan sievään pakettiin. Valon vaihetta leimaavat ilo ja luottamus sekä sanaton rukous ja ylistys. Se, mikä ennen oli maallista ja vähäpätöistä, on nyt pyhää ja arvokasta.

Valoa seuraa vaellus. Vaelluksen aikana vaiheet toistuvat, mutta näyttäytyvät aikaisemman kokemuksen valossa.  Ystävyys Jumalaan huipentuu näkemiseen kasvoista kasvoihin.


 

Palataan,

Hanna

Ps. Jos kiinnostuit aiheesta, lainaa kirjastosta Owe Wikströmin kirja Häikäisevä pimeys tai tilaa itsellesi pdf-muotoinen graduni sähköpostilla (hanna.kivisalo@kivisalo.fi). Gradussa tarkastelen Wikströmin mallia oman haastatteluaineiston ja James Fowlerin Stages of faith-teorian valossa. Saattaa nimittäin olla, etteivät asiat ole ihan niin yksinkertaisia, kuin edellä annan ymmärtää...

4 kommenttia:

tiiu kirjoitti...

Kiitos 😍

2Maria kirjoitti...

Woopwoop! Olipas mukavasti tiivistetty!

Henna Maria kirjoitti...

Hei Hanna!
Seurailin sun hauskoja juttuja jo vuosia sitten ja on kiva nähdä, että olet herännyt koomasta. Onnea perheenlisästä! Muna, moukka ja perhonen ... :D

Douglas Rodgers kirjoitti...

Hei kaikille, Oletko taloudellisesti ahtaalle?
Etsittekö varoja maksaa pois luottojen ja velat?
Etsittekö rahoittaa perustaa oman yrityksen?
Oletko tarvitsevat yksityisten tai yritysten laina eri tarkoituksiin?
Haluatko hakea lainaa suorittaa Suuret projektit?
Secure lainaa tänään ja aloittavat jotain palkitsevaa.
Meidän tapahtuma 100% taattu, koska me myös varmistaa lämpimät suhteet

asiakkaidemme kanssa.
Tarjoamme lainat ilman luotto tarkastuksia, ei vakuuksia, helppo vaiheet,

nopea rahoitus ja alhainen korko 2%.
Miksi jäädä rahoituksen jakautuminen?
Ota yhteyttä jo tänään sähköpostitse: Douglasrodgersloanfirm@live.com