maanantai 24. heinäkuuta 2017

Jos olisin Jeesus, vaihtaisin nimeä

Jos olisin Jeesus, luulen, että vaihtaisin nimeä. Keksisin itselleni paremman nimen, tai ainakin sellaisen, jota kukaan ei ole koskaan väärinkäyttänyt. Puhdasta lunta, jonne koirat eivät ole nostaneet jalkaa.

Jos olisin Jeesus, ottaisin uuden nimen käyttöön ja kertoisin sen ihmisille, jotka ovat kasvaneet täyteen mittaansa, olkoonkin, että vajaaseen sellaiseen. Kertoisin sen niille, jotka uskaltavat puhua omissa nimissään omat asiansa, ja niille, jotka eivät sitä turhaan lausuisi. Kaivertaisin nimen vaikka rantahietikosta löytyneeseen valkoiseen kiveen, ja kävisin nurkan takana näyttämässä kaiverruksen luottotyypeille. Että psst, ihan vain näin meidän kesken.

Jos olisin Jeesus, keksisin itselleni uuden nimen, ja kertoisin sen niille, joita on Jeesuksen nimessä lyöty niin kuin vierasta sikaa. Niille, joille on sanottu, että uskot liian vähän tai liian väärin, ja niille, joille Jeesuksen nimi on kuin joku allahuakbar, joka huudetaan ennen kuin räjähtää.

Saisivat ihmiset kehittää nimen ympärille uusia, positiivisempia mielleyhtymiä.

Jos olisin Jeesus, vaihtaisin nimeä, mutta olisin niin kettu, että en kertoisi sitä niille, jotka puhuvat tylsästi ja pitkäveteisesti. En kertoisi niille, jotka suhtautuisivat nimeen niin kuin museotavaraan, mutta sille yhdelle Pirkolle, joka sanoi, että on syntiä opettaa Raamattua tylsästi, niin sille sen nimen kyllä kertoisin.

Jos olisin Jeesus, ja jos vaihtaisin nimen, hiippailisin todellakin niiden ohi, jotka uskovat tietävänsä Jumalasta kaiken. Jättäisin nimen kertomatta seurakunnan edessä ravaaville viidakon kuninkaille, jotka hakkaavat rintaansa niin kuin Gorillat ja kutsuvat sitä nöyryydeksi. Pakko sanoa, että sille yhdelle ruostuneen saranan lailla narisevalle tiedekunnan professorille, joka sanoi, ettei Jumalasta voi tietää yhtään mitään, en kertoisi myöskään. Saisi tukehtua kammionsa pölyyn.

Jos olisin Jeesus, niin en taitaisi kertoa nimeä itsellenikään, ja välttyisin näiltä blogikirjoituksilta.

Ja jos ihan totta puhutaan, ja jos olisin Jeesus, niin varmaan ratsastaisin pitkin taivasta vaaleanpunaisella pilvellä, söisin pelkkää kakkua ja suosisin omia kavereitani. Sen ristinkuoleman ja kaikki anteeksiantamisjututkin saisitte unohtaa. Olisin aika surkea Jeesus.

Onneksi en ole Jeesus.  Mutta onneksi Jeesus kuitenkin on.

2 kommenttia:

Salome kirjoitti...

Hei, kiva blogi sulla! Kirjoitat hyvin, näitä on aina ilo lukea. Kristittyän 1v:n kotiäitinä, just arjesta ja uskosta kertovat tekstit ravitsee myös ��

Hanna kirjoitti...

Kiitos! Mukavaa, että olet löytänyt blogin, ja tervetuloa myös Facebookin puolelle seuraamaan! :)